11 Aug 2012

Ramadhan & Malam Lailatul Qadar

Assalamualaikum 

Tengah  bekerah  keringat tak  ketahuan  hala  membuat  kueh  raya  yang  paling susah--> konplakes madu -.-'


Sedeh  dan  sayu  je  hati  ecah  kali  ini, Bulan Ramadan  berlalu  begitu  pantas  tengok-tengok  dah  hari  ke duapulohduo    ecah  dan  segenap   umat  islam  yang  sewaktu  dengan-nya  berpuasa.


Ya Allah, kenapa  aku  rasa  macam  baru  semalam  aku  kena  simbah  sebesen  air  oleh  abah  sebab   bangun  lewat  sahur  di  awal    puasa  hari  tu .*tipu semata-mata  .hehe . Sirius ecah  tak  nak   lepaskan  bulan  yang  mulia  ni   berlalu   pergi . nak  kumpul  pahala  bayak-banyak lagi. Masih  banyak  perkara yang  ecah  belum  laksanakan  sepanjang  bulan  ni .
Lepas  Ramadhan , bulan  Syawal  pula akan  mula  mengambil  tempat   lepas  tu  *t'sengih sikit .

anak murid  yang  dikasihi sekalian, cikgu  ecah  nak  kamu  semua  baca   entri  ni  dengan  khusyuk  dan asyiknya . Kalau  tak  cikgu  tenyeh  dakwat  pen  hitam  permanent  kat  hidong >.<'


Yeaah , disebabkan  kita  semua  sedang  giat  berpuasa    pada  sepuloh  malam  terakhir, ecah  nak  kongsi  sikit  tentang  MALAM  LAILATUL  QADAR :')


Sepanjang  10  malam terakhir, akan  ada  satu  malam  yang  penuh  keberkatan  dan  malam  yang  lebih  baik  dari   seribu  bulan, yakni  Malam  Lailatul  Qadar .Para  Malaikat  akan  membawa  nikmat  dan  kebaikan  kepada  mereka  yang  gigih  beribadah . Ya  Allah .  sesiapa  yang  dapat  merasai  malam  ni kompom  dia  sangat  beruntung  .
    

Terjemahan :
  1.  Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar,
  2.  Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu?
  3. Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
  4.  Pada malam itu, turun malaikat dan  Jibril  dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut)
  5.  Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit  fajar  
    ( Surah al Qadr )
  

Tanda-tanda  malam  Lailatul  Qadar  ialah :


  • Malam  berlalu  penuh  keheningan  dan  tenteram
  • Angin  bertiup  sepoi-sepoi  bahasa  pada  keesokan  hari 
  • Pagi  hari,  langit  nampak  redup  dan  mendung
  • Orang  yang  beribadah  berasa  tenang
  • Malam  yang  terang  , tidak  panas, sejuk , tiada   angin  kencang  dan sebagainya
  • Bulan  nampak  separuh  bulat
  • Pada  malam  itu, Malaikat   Jibril  akan  menyalami  orang-orang  yang  beribadat  dan  tandanya  ialah  kita  tetiba  rasa  sayu  dan  nanges  teresak-esak . Subhanallah 

Ahli  ulama'   ada  yang  mengatakan  bahawa  malam  ni  jatuh  pada  hari  ke-21  dan  23  Ramadhan.Wallahualam. Pape  pun, kita  disunatkan  supaya  beibadat  sebanyak  yang   mungkin   sepanjang  10   malam  terakhir  agar  kita   dapat  merasai  malam  tesebut . Marilah  beramai-ramai  kejar  malam  ini  .  In sya allah :)


“Carilah malam lailatul qadar pada sepuluh hari yang terakhir. Namun jika salah seorang dari kamu tidak mampu, maka jangan sampai terlepas pada hari ketujuh yang terakhir.” (Hadith Riwayat Muslim)


Aisyah r.a mengatakan : " Rasulullah S.A.W beri'tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda : "Carilah malam Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan" " (Hadith Riwayat Bukhari 4/225 dan Muslim 1169) 

1 comment:

Digalakkan mengomen. tak ada minimum patah perkataan ^.~